Scouts genieten van zomerkamp in Zeeland

Auteur
Stutters (Hoensbroek) & Scouting Nuth

Dit zomerkamp waren de exploreren van de Stutters samen met de explorers van scouting Nuth in Scoutcentrum Zeeland (Veere). Op zaterdag vertrokken we om 9.30u vanaf het scoutinggebouw van de Stutters in Hoensbroek. Na een reis van meer dan 200 km door België, waar het blijkbaar voor brommers normaal is om over de snelweg te rijden, kwamen we aan in het scoutcentrum bij het Veerse Meer.

We besloten eerst onze tent op te zetten. Toen we alles opgezet hadden, bleek er een betere plaats te zijn voor onze keukentent. Er was namelijk een plaats vrij met uitzicht aan het meer. Nadat we Bram (of uuh Bart, de beheerder van het scoutscentrum) lief hadden aangekeken, mochten we gratis onze keukentent naast het Veerse meer zetten. Eenmaal gesetteld was het tijd voor het avondeten: Chicken Tonight. Bij het avondeten werd er natuurlijk gebikt, een nieuw gebruik voor de Nuthelingen (een hele cultuurshock!). ’s Avonds speelden we het spel Weerwolven van Wakkerdam, een veelvoorkomende avondactiviteit dit kamp, met oog op de coronamaatregelen.

Zondag was de eerste activiteitendag. We hielden een stranddag. Na een kleine fietstocht naar de Vrouwenpolder konden we genieten van het strand. Slechts enkelen waagden het om in het water te zwemmen. Het was namelijk “te koud”.

Kampdoop en kampdrank
Maandag was het tijd voor de zogenaamde kampdoop voor degenen die nog nooit met de exploreren van de stutters op kamp waren gegaan. Van alle kanten werden zij bekogeld met zeewier, water, eieren en meel. Kortom het was een troep. Alsof dit nog niet genoeg was, moesten zij ook nog een kampdrank (eerder een kampdrab) eten. Gelukkig was er cola om het weg te spoelen en deden de douches het ook goed. Iedereen hoort vanaf nu bij de club!

Waterskieën
Dinsdag kwam wellicht het hoogtepunt van onze reis naar Veere, namelijk het waterskiën. Best moeilijk om onder de knie te krijgen, maar aan het einde sjeesde iedereen over het water. Sommige van ons zelfs zonder ski’s. Afgepeigerd genoten we hierna van een heerlijke lunch en gingen we met het veerpont terug naar Veere.

Woensdag was het tijd voor een bezoek aan Vlissingen, waar men de vrije tijd invulde met winkelen, eten en cultuursnuiven.

Donderdag zijn we gaan hiken. De route liep over de Afsluitdijk naar Neeltje Jans en weer terug. We hebben best een flink stuk over het strand gelopen. Onderweg was er nog een quiz die gewonnen werd door Charles en Steven. De prijs, chocolade, werd gedeeld.

Vrijdag stond eigenlijk een fiets-tocht met picknick op het programma, maar dit veranderde in een rustdag met high-tea. We hebben krabben gevangen en vlotten gebouwd en een aantal van ons zijn met een vlot nog naar het eiland gevaren. De zon scheen de hele dag en we hebben heerlijk genoten.

Zaterdag was het helaas alweer tijd om te vertrekken. Na weer een rit van meer dan twee uur kwamen we in Hoensbroek aan. Voor een groot deel van de groep was dit de eerste keer dat zij met een andere scoutinggroep op kamp gingen. Dit maakte het de ervaring nog specialer. We gingen als twee groepen en kwamen als één groep terug!